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Magnetic induction / चुम्बकीय प्रोत्थापन



Theory of magnetic induction - a new way of flying

 Who does not like to fly in the air, and this action of flying is possible in many ways, such as airplanes, parachutes and in these there is a magnetic induction from the state of a physical, which can hang any object in the air.  .  This principle is being used in many places, but in it, the trains operated in Germany fly in the air rather than on the ground, it seems quite right.

 Electromagnetic suspension has been used in Germany's Transrapid-mounted magnet service.  Here one can see that a magnet runs under the 'track', due to the attraction between which the train 'flies' without touching the track.  Note that only the attraction force between the electromagnet and the ferromagnetic material can be applied;  And here this attractive force is seen under the track.
 Electromagnetic suspension (EMS) is a method of magnetic induction in which the induction is achieved by continuously changing the magnetic field generated by an electromagnet.  For this a feedback loop control is used which maintains the distance between two objects (eg, the distance between the train and its 'rail').  In most cases an electromagnet is fitted with a permanent magnet, since no electric power is required to be used in the permanent magnet.  At the same time, the electromagnet helps in maintaining the distance.  Only permanent magnet cannot perform this function (feedback control) because its magnetic power (magnetization) cannot be changed.
 It has two main issues - regeneration and sustainability.  The object is lifted by the magnetic force of anti-gravity by regeneration.  Stability ensures that the object does not randomly move out of the magnetic field.  It is used in magnetically installed trains, display of goods, etc.
 Use-
 Maglev transportation - high-speed magnet-propelled trains
 Magnetic bearings
 Levitation melting
 Microrobotics etc.




चुंबकीय प्रोत्थापन का सिद्धांत- उड़ने का एक नया तरीका
चुम्बकीय प्रोत्थापन


हवा में उड़ना भला किसको अच्छा नहीं लगता, और उड़ने की यह क्रिया कई प्रकार से संभव होती हैं, जैसे- हवाई जहाज, पैराशूट और इन्हीं में एक भौतिक की अवस्था से निकला चुंबकीय प्रोत्थापन है, जो किसी भी वस्तु को हवा में टांग सकती है। इस सिद्धांत का प्रयोग कई जगह पर हो रहा है लेकिन इसमें खासा जर्मनी में संचालित ट्रेनें जमीन पर ना चलकर हवा में उड़ती है, बिल्कुल सही सा लगता है।
जर्मनी की ट्रान्सरैपिड नामक चुम्बक-प्रोत्थापित रेलसेवा में विद्युतचुम्बकीय निलम्बन का उपयोग किया गया है। यहाँ देख सकते हैं कि 'रेलपथ' के नीचे एक चुम्बक चलता है, जिनके बीच के आकर्षण के कारण गाड़ी रेलपथ को बिना स्पर्श किए 'उड़ती हुई' चलती है। ध्यान दीजिए कि विद्युतचुम्बक और लौहचुम्बकीय पदार्थ के बीच केवल आकर्षण बल लग सकता हैल; तथा यहाँ यह आकर्षक बल रेलपथ के नीचे लग रहा है।


विद्युतचुम्बकीय निलम्बन (Electromagnetic suspension : EMS), चुम्बकीय प्रोत्थापन की वह विधि है जिसमें किसी विद्युतचुम्बक द्वारा उत्पन्न चुम्बकीय क्षेत्र को निरन्तर परिवर्तित करते हुए प्रोत्थापन प्राप्त किया जाता है। इसके लिए एक फीडबैक लूप कन्ट्रोल का उपयोग किया जाता है जो दो वस्तुओं (जैसे, गाड़ी और उसके 'रेल' के बीच की दूरी) के बीच की दूरी को एकसमान बनाए रखता है। अधिकांश स्थितियों में एक स्थायी चुम्बक के साथ एक विद्युतचुम्बक लगाया जाता है, क्योंकि स्थायी चुम्बक में कोई विद्युत शक्ति नहीं खर्च करनी पड़ती है। वहीं विद्युत चुम्बक दूरी को बनाये रखने में मदद करता है। केवल स्थाई चुम्बक से यह कार्य (फीडबैक कन्ट्रोल) नहीं हो सकता क्योंकि उसकी चुम्बकीय शक्ति (चुम्बकन) को परिवर्तित नहीं किया जा सकता।
इसके दो मुख्य मुद्दे हैं- उत्थान औ्र स्थायित्व। उत्थान द्वारा वस्तु को गुरुत्वाकर्षण विरोधी चुंबकीय बल द्वारा ऊपर उठाया जाता है। स्थायित्व द्वारा यह सुनिश्चित किया जाता है कि वस्तु यादृच्छिक रूप से चुंबकीय क्षेत्र से बाहर न चली जाय। इसका उपयोग चुम्बकीय प्रोत्थापित रेलगाड़ियाँ, वस्तुओं के प्रदर्शन आदि में किया जाता है।
उपयोग-
यातायात (Maglev transportation) -- उच्च गति वाली चुम्बक-प्रोत्थापित रेलगाड़ियाँ

सूक्ष्मरोबोटिकी (Microrobotics) आदि।

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