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Shankar Viman Mandap / शंकर विमान मंडप


Shankar Viman Mandapam








 At some distance along the confluence of Ganga, Yamuna and the invisible Saraswati, the giant temple attracts everyone's attention.  The unique piece of amazing artwork is the delightful Shankar Vimana Mandapam on the dam.

 The Shankar Viman Mandapa, installed as the vehicle of Lord Shankar, is located near the Sangam Coast of Prayagraj (Allahabad) district of Uttar Pradesh, with the twelve Jyotirlinga of Lord Shankar enshrining the deity.  This temple, built in four sections, has a height of 130 feet, in which Kumaril Bhatt Jagatguru Shankaracharya Kamakshi Devi (including 51 Shaktipeeth) and Yogasahstra Linga (including 108 Shivalinga) are built in South Indian style (Divine style) in North India province of India.


 Every floor of Shankaraviman Mandapam is attractive.  The first floor is dedicated to the adorable Kamakshi Devi of Kanchikamakoti Peeth.  The second floor is based on Lord Vishnu's Bala Ji form.  While the third floor Yoga Sahasra Linga is in a stone.  A pavilion of one thousand Shivling and Rudraksha is made in one stone.
  Establishment - 17 March 1986
  Founder - Kanchi Kamakoti Peeth
 Dedicated - Lord Shankar
 Architecture - Dravidian Style
 Care - Kanchi Kamakoti Peeth
 History-
 Shankaracharya Jayendra Saraswati's Guru Chandrashekarendra Saraswati performed Chaturmas in Prayag in 1934.  Stayed at the ashram in Daraganj, from here, used to walk to Sangam bath on foot every day.  Near the dam, he saw an empty space between two peepal trees.  He proved from the study of the Dharmashastras and his own strength that there was a dialogue between Adishankaracharya and Kumaril Bhatt at this place.  Later there he committed self-immolation in Kumaril Bhatt Tushagni.  He expressed his desire to build a temple at the said site, which Jayendra Saraswati completed.  It was founded in 1969 by the then Governor of Uttar Pradesh, B.R.  Gopal Reddy laid the foundation of the temple.  Engineering  B.  Somo Sundaram and CS Ramachandra mapped it.  The Uttar Pradesh State Bridge Corporation along with the temple management contributed to the construction.  The most important role was Krishna Murari Dubey, the then Assistant Engineer of the Corporation.  The 16 pillars on which the temple rests have been constructed under his supervision.  The temple opened to devotees on 17 March 1986.





शंकर विमान मंडप



गंगा, यमुना और अदृश्य सरस्वती की मिलन स्थली संगम के किनारे कुछ दूरी पर विशालकाय मंदिर हर किसी का ध्यान अपनी ओर खींचती है। अद्भुत कलाकृति का नायाब नमूना बांध पर स्थित शंकर विमान मंडपम् रमणीय है।

भगवान शंकर के वाहन के रुप में स्थापित शंकर विमान मंडप उत्तर प्रदेश के प्रयागराज ( इलाहाबाद ) जिले के संगम तट के पास स्थीत है , जिसमें भगवान शंकर के बारह ज्योर्तिलिंग के साथ देवी देवता स्थापित है । चार खण्डो में बने इस मंदिर की ऊचाई 130 फिट है , जिसमे कुमारिल भट्ट जगतगुरु शंकराचार्य कामाक्षी देवी ( 51 शक्तिपीठ समेत ) और योगसहस्त्र लिंग ( 108 शिवलिंग समेत ) दक्षिण भारतीय शैली ( दविण शैली ) में भारत के उत्तर भारत प्रांत में निर्मित है।

शंकरविमान मंडपम् का हर तल आकर्षक है। प्रथम तल में कांचिकामकोटि पीठ की आराध्य कामाक्षी देवी को समर्पित है। द्वितीय तल में भगवान विष्णु का बाला जी स्वरूप पर आधारित है। जबकि तृतीय तल योग सहस्त्र लिंग एक पत्थर में है। एक पत्थर में एक हजार शिवलिंग एवं रुद्राक्ष का मंडप बना है।
 स्थापना- 17 मार्च 1986
 संस्थापक - कांची कामकोटि पीठ 
समर्पित- भगवान शंकर 
वास्तुकला- द्रविण शैली 
देखरेख - कांची कामकोटि पीठ 

इतिहास-
शंकराचार्य जयेंद्र सरस्वती के गुरु चंद्रशेखरेंद्र सरस्वती ने 1934 में प्रयाग में चातुर्मास किया था। दारागंज स्थित आश्रम में रुके थे, यहां से प्रतिदिन पैदल संगम स्नान को जाते थे। बांध के पास उन्हें दो पीपल के वृक्ष के बीच खाली जगह नजर आयी। उन्होंने धर्मशास्त्रों का अध्ययन एवं स्वयं के तपोबल से साबित किया कि इस स्थल पर आदिशंकराचार्य एवं कुमारिल भट्ट के बीच संवाद हुआ। बाद में वहीं पर कुमारिल भट्ट तुषाग्नी में आत्मदाह किया था। उन्होंने उक्त स्थल पर मंदिर बनाने की इच्छा व्यक्त की, जिसे जयेंद्र सरस्वती ने पूर्ण की। इसकी नींव 1969 में उत्तर प्रदेश के तत्कालीन राज्यपाल बी. गोपाल रेड्डी से मंदिर की नींव रखवायी। इंजी. बी. सोमो सुंदरम् व सीएस रामचंद्र ने इसका नक्शा बनाया। मंदिर प्रबंधन के साथ उत्तर प्रदेश राज्य सेतु निगम ने निर्माण में योगदान दिया। सबसे अहम भूमिका थी निगम के तत्कालीन असिस्टेंट इंजीनियर रहे कृष्ण मुरारी दुबे। मंदिर जिन 16 पिलर पर टिका है उसका निर्माण उन्होंने अपनी देखरेख में कराया है। मंदिर 17 मार्च 1986 को भक्तों के लिए खोला गया।



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